loading...
مجتبی حبیبیان وکیل دادگستری و مشاور حقوقی
ارتباط با وکیل


مجتبی حبیبیان بازدید : 79 جمعه 30 خرداد 1393 نظرات (0)

یکی ازجرایم علیه اموال ومالکیت دعاوی، "تصرف عدوانی ،مزاحمت و ممانعت از حق "است که مراجعه کنندگان به دستگاه قضایی تقاضای رسیدگی به آن را دارند . این جرم هم به لحاظ ماهیت و دلایل اثباتی اش و هم به لحاظ سیر تاریخی مقرات مربوط ان ، به ویژه در دو دهه اخیر دارای پیچ وخم هایی است که گاه اهل فن یعنی قضات و وکلا نیز در مورد مصادیق و تطبیق آن با قانون دچار مشکل می شوند.

 

تصرف

قبل از هر چیز باید بدانیم که به منظور حفظ نظام و احترام به مالکیت اشخاص نسبت به اموال ،    قانون با هدف بر قراری  نظم ، از تصرف اشخاص حمایت کرده است و به همین خاطر در مقابل اشخاصی که می خواهند با قدرت فردی این رابطه فرضی بین اموال و متصرفان را بر  هم بزنند،برخوردمی کند.بنابراین اگرفردی مدعی غیرقانونی بودن رابطه تصرف باشد، ناچار با توسل به قانون و با اقامه ی دعوی بایداین رابطه را بر هم زده و متجاوز را باز دارد والا خود متجاوز محسوب خواهد شد .

درقوانین کشورماتعریف خاصی ازتصرف به عمل نیامده وتنهادرماده 35قانون مدنی آمده است.

بنابراین تصرف همان  "سلطه واقتداری است که شخص برمال دارد،خواه مستقیم،خواه به واسطه دیگری."

 

براساس مواردیادشده،هرشخصی قدرت واختیاراجرای حق در مال خود را دارد بنابراین اگرشخص دیگری این قدرت و اختیار تصرف را از صاحب حق سلب کند، سه حالت متصور می باشد:

مجتبی حبیبیان بازدید : 44 جمعه 30 خرداد 1393 نظرات (0)

خش اول:جعل و انواع آن چیست؟

طبق تعریف نهایی و رسمی که در تاریخ۲۶/۱۲/۸۳ از سوی مرکز آماری ایران از واژه جعل انجام شد جعل عبارت است از: از تغيير حقيقت نوشته يا سند يا چيزهايي مانند آن از طريق تغيير در ظاهر و شكل خارجي مانند خراشيدن، تراشيدن، الحاق يا حذف كلمات از سند و نظاير آن كه عموماً همراه با آثار مشهود عمليات است و يا تغيير در مفاد و مضمون يك سند و نوشته كه با آثار ظاهري و خارجي همراه نيست بلكه جاعل همزمان با تنظيم سند با موضوع يا مطالبي كه سند براي آن تهيه مي‌شود مفاد و مضمون آن را تغيير مي‌دهد. روش اول را جعل مادي و روش دوم را جعل مفادي ( معنوي)  گويند .

همچنین در تعریف جرم جعل میتوان گفت که عبارت است از ساختن یا تغییر آگاهانه نوشته یا سند ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن قلم بردن الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا دست بردن در تاریخ سند یا الحاق نوشته ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن به قصد جا زدن آنها به عنوان اصل برای استفاده خود یا دیگری و به ضرر غیر.

برای آشنایی بهتر با جرم جعل به بررسی هریک از مصادیق بالا می پردازیم:

ساختن نوشته یا سند

سند عبارت است از "نوشته ای که در مقام اقامه دعوی یا دفاع از آن قابلیت استناد دارد" البته باید توجه داشت برای اینکه نوشته ای سند محسوب شود نیازی نیست تا از آن نوشته در دادگاه استفاده گردد بلکه باید آن نو شته قابلیت استناد داشته باشد برای مثال شخصی به دیگری مبلغی وجه میدهد  و در مقابل از او رسید در یافت میکند این نوشته اگر به امضای طرف باشد قابلیت استناد دارد  و  محسوب میشود هر چند بین این دو نفر اختلافی حاصل نشود و به مراجعه به دادگاه نیز نیازی نباشد و این رسید صرفا برای یاد آوری اخذ شده باشد.

 

سند بر دو نوع است:سند رسمی و عادی.

مجتبی حبیبیان بازدید : 60 جمعه 30 خرداد 1393 نظرات (0)

اجاره يک قرارداد موقت است؛ بنابراين تعيين زمان يکي از شرايط صحت اين قرارداد محسوب مي‌شود و اگر مدت براي آن تعيين نشده باشد، اعتبار نخواهد داشت.

 

با پايان يافتن مدت اجاره و در صورتي که قرارداد تمديد نشده باشد، اجاره‌دهنده از مستاجر مي‌خواهد ملک را تخليه کند که در اين حالت، اگر ملک با رضايت تخليه شد، مشکلي پيش نمي‌آيد؛ اما گاهي ممکن است اختلافاتي در زمان تخليه ملک به وجود بيايد. در گفت‌وگو با کارشناسان راه‌حل قانوني چنين اختلاف‌هايي را بررسي کرديم.

 

مقدمات لازم براي تقاضاي تخليه

 يک وکيل دادگستري در توضيح شرايطي که در آن موجر مي‌تواند تخليه ملک خود را تقاضا کند، مي‌گويد: براي اينکه درخواست تخليه ملک از سوي موجر وجاهت قانوني داشته باشد بايد يا مدت اجاره منقضي شده باشد يا مستاجر بيش از سه ماه مبلغ اجاره را پرداخت نکرده باشد يا اينکه کاري برخلاف قرارداد اجاره انجام داده باشد؛ در اين صورت‌ها مي‌توان خطاب به شوراي حل اختلاف محل ملک‌تان درخواست صدور دستور تخليه بنويسيد

محمد جديدي در گفت‌وگو با «حمايت» توضيح مي‌دهد: براي تخليه ملك بر اساس ماده 2 قانون مالك‌ و ‌مستاجر سال 1376 و آيين‌نامه اجرايي آن بايد تقاضاي تخليه کرد که بر اساس قانون دادگاه ظرف يك هفته پرونده را به شوراي حل اختلاف مي‌فرستد.

تخليه در فرضي که قرارداد اجاره عادي است

 اين وکيل ...

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوند ها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 28
  • بازدید سال : 94
  • بازدید کلی : 6,706
  • پشتیبانی
               Yahoo Status by RoozGozar.com